Karawany pogrzebowe

Karawany Pogrzebowe lublin

Karawan pogrzebowy jest to pojazd konny lub mechaniczny używany do przewozu trumny lub urny z ciałem lub prochami zmarłego z kościoła lub domu pogrzebowego bezpośrednio na cmentarz.
Pierwotnie, karawany były w postaci dorożek. W czasach kiedy konne pojazdy zostały wycofywane jako środek transportu, zaczęto wprowadzać ciche, elektryczne zmotoryzowane wózki. Przykłady takich wózków zostały przedstawione na łamach czasopisma Scientific American w maju 1907 roku. W 1909 roku w Stanach Zjednoczonych zostały wyprodukowane pierwsze, napędzane benzyną karawany. W 1920 roku zmotoryzowane karawany stały się powszechnie akceptowalne. Zdecydowana większość karawanów pogrzebowych została oparta na silniejszym podwoziu w samochodzie. Zazwyczaj przód zostaje zachowany wraz z przednimi drzwiami. Natomiast, tylna część nadwozia jest niestandardowa i przeznaczona do przewozu trumny. Wczesne karawany były używane jako ambulanse, ze względu na dużą ilość miejsca ładunkowego w tyle samochodu. W kilku miastach USA eksperymentowano ze specjalnymi wózkami lub tramwajami, które miały przewozić zarówno żałobników jak i trumnę na cmentarz. Nie były one jednak popularne. Jedynym wyjątkiem było Chicago, Illinois, gdzie obsługiwano trzy różne samochody pogrzebowe w postaci wózków na trasach do okolicznych podmiejskich cmentarzy. Wtedy funkcjonowało specjalne biuro pogrzebowe, które obsługiwało pociągi pogrzebowe.

W Ameryce Północnej oraz w Europie bazą dla samochodów pogrzebowych są luksusowe marki takie jak Cadillac i Lincoln (USA) oraz Mercedes-Benz, Daimler, Jaguar, Opel, Ford, Vauxhall Motors oraz Volvo. W przeszłości zmieniano samochody marki Rolls-Royce na karawany pogrzebowe, mimo ich wygórowanej ceny. Marka Cadillac produkowała tzw. podwozia handlowe. Były to wydłużone oraz wzmocnione wersje ramy z długim rozstawem osi do przenoszenia dodatkowego ciężaru nadwozia, tylnego pokładu oraz przewożonego ładunku. Podwozia handlowe przeznaczone do profesjonalnego użytku były niższe niż ramy samochodu osobowego, dzięki czemu obniżało to wysokość tylnego pokładu. Celem takiego działania było ułatwienie załadunku oraz rozładunku. Podwozia takie były wysyłane jako niekompletne samochody do producentów nadwozi samochodowych, gdzie dokonywano finalnego montażu. Obecnie, większość karawanów pogrzebowych jest wykonane z przekształconych sedanów z wydłużonymi rozstawami osi. Marka Ford sprzedaje samochody tzw. Lincoln Town w wersjach jako karawany pogrzebowe tylko dla producentów nadwozia. Dostarczane są do nich bez tylnych foteli, wykonania wnętrza i tylnej szyby.
Karawany oraz inne pojazdy służb w Stanach Zjednoczonych są wyposażane w fioletowe lub pomarańczowe paski świetlne lub migające z określoną częstotliwością światła, podobne do tych używanych w pojazdach ratowniczych. Zwiększa to widoczność pojazdu oraz umożliwia pierwszeństwo w ruchu drogowym podczas procesji przewożenia ciała zmarłego na cmentarz. W Europie karawany pogrzebowe są oparte na samochodach dostawczych. W przeszłości wszystkie dostawcze samochody mogły być przekształcone w karawany. Karawany często pozostają sprawne długi czas. Samochody pogrzebowe mogą być sprawne nawet po 30 latach użytkowania. Niektóre domy pogrzebowe wymieniają je raz lub dwa razy na dekadę. Nowy karawan w Stanach Zjednoczonych kosztuje od $ 60.000 do $ 85000.
Powszechne są dwa style nadwozia karawanów pogrzebowych. Starszym stylem jest styl „limuzyny”. Mają one wąskie filary i dużo szkła. Są one najbardziej popularne w Wielkiej Brytanii. W Stanach Zjednoczonych natomiast popularny jest styl „Landau”. Charakteryzuje się on dużą ilością skóry, a karawany przypominają wnętrzem pojazdy konne. Okna w tych karawanach są zasłonięte, w odróżnieniu od karawanów popularnych w Wielkiej Brytanii.

W Japonii karawan pogrzebowy jest nazywany „reikyusha” (霊 柩 車) i może znaleźć się w dwóch wersjach. Pierwszą z nich jest wersja „obca”, która wyglądem przypomina wersje amerykańskie. Drugą
wersją jest wersja japońska. Charakteryzuje się ona tym, że tylna powierzchnia samochodu jest tak zmodyfikowana, aby przypominała małą, ozdobną świątynie buddyjską. Ozdobny tył samochodu jest na ogół wykonany z drewna. Tam umieszczona jest trumna lub urna. Tylna część samochodu jest szersza niż reszta, przez co wystaje po bokach samochodu. Zagraniczny styl karawanów pogrzebowych jest podobny w wyglądzie do amerykańskich odpowiedników. Różni się on jedynie wymiarami zewnętrznymi oraz wnętrzami, które odzwierciedlają japońską preferencję dla mniejszych trumien oraz urn (W Japonii powszechną formą pochówku jest pochówek urnowy).

Podczas pogrzebów miłośników motocykli zdarzają się karawany motocyklowe. Taki karawan posiada specjalny kosz, zbudowany do przewozu trumny lub urny. Wśród entuzjastów i pasjonatów karawanów, popularnym jest Cadillac Miller-Meteor z 1959 roku. Jest on najbardziej pożądany ze względu na swój wygląd, który kojarzy się z typowym karawanem, który występuje w wielu filmach.
W Polsce w 1931 roku, czyli w czasach przedwojennych karawanami pogrzebowymi były zwykłe wozy z sianem, na które kładziono ciało zmarłego. Z czasem, w miarę postępu i wprowadzeniu mechanicznych pojazdów jako karawanów, utrwaliło się, że powinny one posiadać barwę czarną. Miało to upamiętnić osobę zmarłą, a także oddać jej należyty szacunek. W późniejszym okresie popularne stały się bardziej paradne i wzbogacone karawany, które często obsługiwały bogatych klientów. Często były zdobione figurami aniołów, ornamentami oraz innymi symbolami religijnymi. Obecnie, wyróżniamy różne rodzaje karawanów pogrzebowych. Istnieją nawet specjalne karawany pogrzebowe przeznaczone jedynie do przewożenia ciał zmarłych zza granicy lub odwrotnie, czyli do międzynarodowego transportu zmarłych, które mają miejsca na nawet sześć ciał. Za najbardziej ekskluzywny karawan uznaje się Maserati. Jego koszt wynosi około miliona złotych. Tym karawanem przewożono trumnę z ciałem zmarłego Prezydenta RP- Lecha Kaczyńskiego. Zmarły w 2015 roku, jeden z najbogatszych Polaków, Jan Kulczyk został przewieziony z nabożeństwa pogrzebowego na cmentarz luksusowym samochodem marki Mercedes firmy Bongo.

Co ciekawe, w Barcelonie znajduje się Museu de Carrosses Funebres, muzeum, w którym można zobaczyć karawany z XIX i XX wieku. Wyjątkowym egzemplarzem jest karoca, w której przewożono zmarłego Antonia Gaudiego. Muzeum znajduje się w niedalekiej okolicy cmentarza i jest oznaczone jako usługi pogrzebowe, czyli Serveis Funeraris.

Na podstronie „GALERIA” mogą Państwo zapoznać się ze zdjęciami karawanów firmy Animus: https://animus24.pl/galeria-pogrzebowa-animus.html

VN:F [1.9.16_1159]
Ocena: 5.0/5 (2 Głosy cast)
Karawany pogrzebowe, 5.0 out of 5 based on 2 ratings